Jeannette in Tanzania

1-2-3 november

Voor vandaag hebben Marian en Tirza via Amos een tour geboekt. Afspraak 7 uur klaarstaan want het is een lange rit (2 uur naar het park) vind hij.

Om 07.00 stonden we paraat voor de tour lake Manyara. Amos haalt voldoende water voor onderweg want het wordt warm. Echt anders warm dan in Nederland, dit kun je beter verdragen omdat het niet benauwd wordt. Het was een mooie dag waarin we giraffen, olifanten, nijlpaarden, buffels, impala's hebben gespot. Na deze prachtige gamedrive worden we getrakteerd op een typisch Tanzaniaanse lunch die vaak gegeten wordt door vrouwen die net bevallen zijn of door mensen die moeten aansterken na een operatie wordt ons verteld. Nou weet ik niet of ze dachten dat Marjan en Tirza net waren bevallen en ik er beroerd uitzag maar het was goede voedzame soep met groenten, aardappel, vlees en groene bananen en dat ging er best in. De groene bananen smaken naar meel en vond ik wat minder.

Om 17.00 weer voldaan thuis voor de poort gebracht. Een klein dompertje voor ons Nederlanders want er was geen elektriciteit. Dus geen licht en warm water. Nou, ik ben door en door gezandstraald dus warm of koud, ik ga douchen voor het donker wordt. Nog een uitnodiging voor een feestje bij de TGT, dezelfde bar als vrijdag. Daar is nu een groot feest en we worden opgehaald en taxi voor terug wordt geregeld want na zons ondergang kunnen we hier niet met de dala dala of alleen over straat.

Om 22.30 zijn we met de taxi thuis gebracht in de wijk Njiro. Straten hebben hier nauwelijks namen. Je woont in een buurt die een naam heeft en eenmaal daar is het een kwestie van uitleggen ( zoiets als bij de derde zandhoop naar links). Ons huis ligt in een zijpad aan het eind van de openbare weg. De weg houdt ook gewoon op. Vanuit ons huis is het 10 min lopen naar het dala dala busje die ons in 15 min naar de town (= centrum) brengt.

Zondag effe rust want vanaf aankomst alleen maar van alles ondernomen. Heel gezellig maar maandag ga ik beginnen met mijn vrijwilligers werk en daar wil ik wel uitgerust voor zijn.

Vanmiddag zijn we uitgenodigd bij Josephine, een vriendelijke verkoopster uit de supermarkt die Marian heeft leren kennen.

Het eten was fantastisch, een soort roti met kip, stoofvlees, aardappelen, frites en superlekker bonengerecht. Het leek wel chili. Dit gaan we nog eens doen, maar dan zelf koken. Ze kookt op 1 pit met 2 snelkookpannen in de multifunctionele woonkamer. Daarnaast nog een klein kamertje waar ze samen met haar dochter slaapt.

Nog even naar town om WiFi te zoeken en te wachten tot de bui over is. Zo het korte regenseizoen in begonnen en dat betekent per dag een flinke bui. Het koelt dan ook af maar nog steeds zeer aangenaam.

Vandaag maandag voor het eerst naar mijn project geweest met de dala dala.

Het ligt op ongeveer 20 min afstand van het huis waar ik nu woon. Een kleine kinderopvang waar vandaag 32 kinderen waren in de leeftijd van 8 mnd tot 7 jaar + 1 meisje van 10/11 jr. Het zijn er normaal meer maar door de regen van vanochtend komen velen niet. Ook niet alle nanny's waren aanwezig waardoor de dag iets anders verliep. De jongste kinderen sliepen toen ik kwam in de ruimte op de grond waar ook de anderen spelen. 2 slaapzaaltjes voor de iets oudere kinderen die met 2 in 1 bed liggen, waarom ook niet. Een kantoortje voor de manager en een toilet voor leiding. Verder een klein kamertje ernaast ingericht om te eten. Kinderen hoe klein ook worden opgevoed om na het drinken/ eten zelf hun bord of beker naar de afwasteil te brengen buiten. Dan handen wassen en spelen of slapen. De kok bereid een heuse warme maaltijd. Tegen etenstijd word je een kleintje aangegeven met een bakje eten. Hoe gek moet het zijn om iedere keer van die vreemde westerlingen te zien die komen en gaan.

Het klaslokaal heeft 7 bankjes waar de kinderen zitten. Er wordt niet echt les gegeven maar spelenderwijs wat bijgebracht, maar de juf loopt ook zo weg en dan zitten we daar dus met de klas vol. Geweldig is het. Met minimale mogelijkheden toch iets bijbrengen is super en een alfabet op de muur doet prima dienst en ook zonder swahili leer ik nu snel want de nanny's spreken minimaal Engels en de kinderen helemaal nog niet. Nog even lekker nog spelen buiten met oude autobanden of gewoon een beetje zand verplaatsen. Ze vermaken zich met niks.

Na de middag gaan de oudere kids even slapen en de nanny's rusten. Neema ,de manager, neemt mijn eerste zak met kleding dankbaar in ontvangst. De kinderen krijgen een cadeautje met kerst in de vorm van deze kleding. Met haar overlegd dat ik morgen weer kom en dan voor alle kinderen wat mee wil nemen om morgen uit te delen. Kleding, knuffel of iets van speelgoed. Ze gaat akkoord dat ik het zelf wil geven samen met Marian en Tirza.

De eerste mutsjes zullen dus morgen worden uitgedeeld Geertrui!!! Warmte of niet , kindertjes dragen hier bijna allemaal een muts.

Nou tot zover maar weer.

Vandaag toch al een mutsje gegeven aan het kind van de schoonmaakster van ons huis. Ze had haar kleintje meegenomen...

Ik ga morgen met plezier weer en zie nu alweer uit naar die leuke kids.

Kwaheri!!!!

renee

Leuk om te lezen! Maak ook eens wat foto's van je onderkomen en van Marian en Tirza? Lfs, Renee

Jeannette

Komt eraan Renee, gaat niet zo heel snel!!!

Fieke

Wat geweldig om te lezen Jeannette. Wat heb je al veel beleefd. En leuk dat je al mutsjes uit gaat delen.

Jeannette

He fieke, heb je de foto gezien, eentje al uitgedeeld. Alle kleintjes hebben hebben hier mutsjes op; ook bij 25 graden!!! Groetjes aan je moeder

Ria

Superleuk om te lezen, en al je foto's te zien! Zo zijn we er ook een beetje bij!

Ja, bizar eigenlijk hè.

Fanny Kromwijk

Hoi Jeanette,
wat leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Ik laat ze ook aan mijn moeder zien, en je verhalen print ik uit voor haar. Kan ze dat rustig doorlezen. Vind ze erg leuk.

corrie

wat een ander leven dan he? En wat zijn we verwend hier.

Jeannette

Corrie, dat is het zeker; heel anders maar ook heel mooi!!!

Jeannette

He Fanny, doe iedereen de groeten en speciaal je moeder fijn dat ze het kan lezen zo..

Annelies

Leuk stukje Jeannette, wat zijn wij verwend in Nederland, water altijd op de gewenste temperatuur, goede wegen enz. Geniet van de kindertjes, geniet ervan wat jij hun kunt meegeven, niet alleen kleertjesof speelgoed, maar ook knuffelen. Je krijgt er veel voor terug.
Afgelopen weekend hebben wij een pup gekocht, teckel korthaar.
Lieve groet, Annelies

karin

Wat een belevenis Jeannette en zo leuk om het te lezen.
liefs
karin

Jeannette

Dank je wel: Karin H., Karin G. Of Karin M.??

Ineke

Fantastisch om te lezen dat het zo goed gaat!
En dan al die indrukken, vast en zeker erg bijzonder.
Leuk om zo met je mee te kunnen leven.
Liefs
Ineke

Benedict

Hey jeannette, wat klinkt dit leuk! Die gamedrive, wow!!
En natuurlijk je vrijwilligerswerk, zo fijn om iets te kunnen doen voor de kleintjes. Ik ben benieuwd hoe de mutsjes in ontvangst zijn genomen :)
Geniet ervan en let goed op jezelf! Liefs

Maaike

Leuk om je belevenissen te lezen! Veel plezier en sterkte!

Doingoood